fredag 11 juli 2008

Så där ja!!!

Om ni hörde ett glädjetjut som ljöd från Alunda-skogen så kan jag tala om att det var bara jag!! Efter att svurit nått alldeles bedrövligt var jag tvungen att få ge ifrån mig ett tjut av befrielse när maskinen ÄNTLIGEN pep klar. Sen klockan sex har jag broderat på en handuk med en Spindelmannen. Gick bra ända fram tills den grå tråden som skulle brodera nätet över gubben. Tråden gick av efter tre stygn ungefär (lite överdrivet kanske men det kändes så) trä om slå igång, pang tråden av, trä om slå igång, pang tråden av. Kom till sist på att jag skulle byta till en jeansnål, puhh det funkade riktigt bra, men så helt plötsligt så gick nålen av. Så klart sista jeansnålen. En flukt på klockan, en timme kvar tills Thuns stängde, blinkade med min gröna, fick med mig KG på en tur, köpte nålarna och hem igen. Turen tog sammanlagt 45 minuter och då är minst 35 restid. För den som inte vet vad Thuns är för nått så är det ett varuhus mitt ute på landet. De har, skor, sportkläder, damkläder, barnkläder, hushållsprylar, tyger och godis. Då förstår nog de flesta av kvinnligt kön vilken bedrift det är att tillbringa endast 10 minuter därinne... Satte fart på broderiet igen och nu gick det bättre, tråden gick fortfarande av men inte lika ofta och nu är eländet då äntligen klart. Månne den lille killen som ska få handuken vårda den ömt och uppskatta den till max med tanke på vilken möda jag haft med att brodera den!
Nu ska maskinen få vila tills i morron när jag syr den sista av tre handukar. Vågar inte ikväll eftersom tungan redan osar efter alla svärdommar jag vräkt ur munnen ikväll!!

1 kommentar:

  1. Maskinbroderi kan vara väldigt kul eller driva en till vansinne,särskilt när man inte fattar varför tråden slits av efter tre stygn. Jag minns ett stort guldbroderi på en sammetskavaj, då osade det.....

    SvaraRadera