tisdag 23 september 2008

Kryssningsrapport

I helgen var vi som jag tidigare berättat i Helsingfors, vårt resesällskap var svärmor och hennes gubbe. Kg och jag tog bussen in till Uppsala, stoppade i oss en varsin hamburgare från McDonald eftersom middagen skulle bli sen. Promenerade till Willys där bussen mot hamnen skulle gå. En och en halv timme tog bussresan, trodde vi skulle få vänta på terminalen innan vi fick kliva på men det var bara att stega rakt in. Skönt! Vi åkte med Silja Serenad, stor och härlig färja!

Middagen var klockan åtta så när Taxfree öppnat så inhandlades en chipspåse och lite att skölja ner med. Jag köpte päroncider, det var banne mig den äckligaste cider jag nånsinn smakat, tänk er jästsaft smaksatt med ruttna mosade päron, blää. Drack två klunkar och hällde ur resten.

Till middag var det smörgåsbord och som vanligt proppar jag i mig så att risken att magen spricker är överhängande, men gott var det. Efter middagen gick vi till baren, svärmor tog en drink, inget särskillt med det kan man tycka, men jo det är väldigt särskillt, svärmor har inte druckit alkohol på 30år!!!!!!!!!!!! Efter att den äldre generationen gått till sängs altenerade jag och KG mellan en pub och den stora baren. Det var härlig medryckande musik på båda ställena. Klockan tre finsk tid gick vi till sängs och åtta var det dags att kliva upp och inte frukost. Så särskillt pigg var jag inte men det funkade. Framme i Helsingfors träffade vi KG`s moster och kusin.

Tog oss till centrum och tittade genom ett stort varuhus, jag storhandlade inte direkt men en trådrulle och ett vykort hamnade i påsen. Efter shoppingen åkte vi hem till KG´s kusin, en liten men urmysig äldre lägenhet. Trött som jag var somnade jag en stund i en fåtölj...
Vi blev bjudna på en härlig lunch;

Smarrigt fika;

Sen var det dags att ta sig till färjan och hemåt mot Sverige. Alldeles för trötta för några större utsvävningar, somnade klockan elva. En härlig resa som laddat batterierna ordentligt, men det ska erkännas att det var skönt att få komma hem igen......