onsdag 22 oktober 2008

Lite tankar om många projekt och UFO



Tänkte bara att göra en reflektion över varför jag har många projekt på gång samtidigt. Jag är en rastlös person och tröttnar fort ur på en sak och då är det bra att ha flera projekt att variera mellan så blir jag inte uttråkad. Detta fenomen är tydligast när jag syr stort, när det ska var många lika av ett sorts block. Risken att det då blir ett UFO är väldigt överhängande så jag har lärt mig att dessa stora projekt gör jag lite i taget på och varierar mellan dem. En annan orsak kan vara att ett tyg eller nått viktigt tillbehör tar slut, för jag är inte bara rastlös jag är dålig på att planera oxå :) Vid ett sånt tillfälle åker det undan och nått nytt påbörjas, för jag kan ju inte lägga ner verksamheten i väntan på att jag kommer iväg och skaffar det saknade.
Passar på att reflektera över vad som gör att ett projekt blir ett UFO. Kom på att det kanske först vore på sin plats att förklara vad ett UFO i min värld är för något, så ni inte tror att jag har massa gröna gubbar eller flygande tefat i mina lådor, har förstått att det finns en å annan som läser min blogg men inte syr. Ett UFO är ett projekt som åkt undan utan ha blitt klart= Unfinished Object. För min del handlar det dels om som jag ovan beskrev att jag tröttnar ur efter en periods intensivt syende av ett visst block eller moment. Som mitt över kast med 600 gäss i storlek 1,5x2", har faktiskt sýtt alla gäss men inte skurit och satt ihop till block. Men det börjar nog bli dags att damma av det projektet och kanske jag ska sätta upp en plan för hur det ska bli klart.
Ett annat UFO som jag borde ta tag i är Bento Boxen att det hamnade i UFO- högen handlar om att maskinen ballade ur när jag höll på att quiltadet.
Ofta när jag startar ett projekt, (nu kommer ännu en av mina brister fram;Impulsiv) så har jag inte riktigt klart för mig hur det ska bli eller så har jag det och det skiter sig på vägen, när jag kommit till ett sånt läge så åker det undan och hamnar i UFO lådan. Rätt vad det är så får jag en snilleblixt, dessa kan komma på natten, under någon föreläsning eller något annat tråkigt sammanhang, då åker projektet fram och jag sätter full fart framåt, i bästa fall så funkar snilleblixten och jag får det klart, i annat fall åker det tillbaka i lådan, kan hända ibland att det går rakt åt pipsvängen så det åker hamnar i sopkorgen.
I de grupper av lapptokar som jag är med i på internet brukar det dras i gång nått UFO-projekt och då hänger jag på, brukar lyckas med att minska några UFo, utan att jag riktigt vet hur det gick till så ökar det på sig snabbt. Men vad är en Quiltare utan sina UFO??
Jag saknar tålamod, blir lätt uttråkad, är impulsiv, har bristande impulskontroll (när nått går mig emot) ändå har jag lyckas färdigställa förvånadsvärt många saker under mina år i lapparnas värld, kanske jag har utvecklats nått på vägen oxå, vem vet!?!?

3 kommentarer:

  1. Ska vi tävla om vem som har flest UFO.... (vad 17 heter det i plural?), jag ligger bra till....

    SvaraRadera
  2. Jag har också många UFO´n liggandes. Kan inte förstå hur de kan bli fler? Men de förökar sig nog på sama mystiska vis som smutstvätten, först knappt nått och så helt plötsligt massor...

    SvaraRadera
  3. Härlig läsning. Om jag känner igen mig? Hur kan du tro det??? :)

    SvaraRadera