söndag 13 oktober 2013

Häftigt möte

Idag var jag på kurs i Uppsala, temat var gatufotografering. Vi pratade en del om linjer former, lus och skugga. Efter en del teori gav vi oss ut på stan och fotograferade, jag som brukar känna mig obekväm att fotografera bland människor tyckte det kändes helt okej när vi var ett helt gäng som gav sig an staden med en kamera i högsta hugg....

Vi letade linjer...

Ljus och skugga

Förflyttade oss från olika platser. Kan väl erkänna att vi väckte lite uppmärksamhet, folk som stannade upp och tittade, tror jag det när nio stycken, ngt utspridda men ändå tillräckligt nära för att inte vara en slump, fotograferade ur olika vinklar. En ung kille på skateboard stannade upp och frågade vad vi höll på med, stod sedan och betraktade oss, efter en stund frågade han om jag kunde fotografera honom när han poserade, mitt svar var ju helt självklart ett ja, upp for ha på en större blomkruka och dansde loss, den killen kunde sin sak vill jag lova!! Jag fotograferade så det smattrade utan att tänka på bakgrund och hur ljuset föll som jag lärt mig om porträttfotografering. Här var det ju inte tal om porträtt i sin rätta bemärkelse utan mer att fånga denna unga kille med sin otroligt härliga personlighet. Efter några minuter hoppade han ner och tog sin skateboard och for iväg.

Lite nördigt kanske men känslan efteråt var obeskrivlig, minst sagt ett möte jag kommer att bära med mig länge!! Nu är det dags att stänga ner och göra mig klar för sängen, imorgon tar en ny spännande arbetsvecka vid...... Tack å godnatt från mig!

3 kommentarer:

  1. Vilken kul kurs det verkar vara. Vi var en kursgrupp en gång som strömmade ut på Drottninggatan och fotograferade "allt och alla" och sedan fick vi ge varandra ris och ros.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så ska det gå till!! Man ska ta tillfället i flykten!! Hoppas du fick många fina bilder utöver dem vi ser här!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så skoj med kurs! Jag skulle verkligen behöva gå på kurs och lära mig att fota och inte bara köra på autoläget. Kramar Ullis

    SvaraRadera