lördag 15 oktober 2011

Scrapstoppen klar

Oj vad kul det känns, nu är det bara att fixa till bårder, sen ska jag köpa baksidetyg nästa vecka så jag kan sy den helt klar. Ska bli mysigt att gosa under ;)
Fick frågan om vad det är för mönster, det finns säkert nått men jag har inte använt mig av något utan sytt på mitt vis, som det oftast blir för min del eftersom jag har så svårt för att förstå instruktioner ;) Tänkte jag skulle med bilder visa mitt sätt. Jag har gjort mina små block 6" och sytt 80 stycken.
Har använt mig av scrapsremsor i varierande bredd, mellan  1 1/4 och 1½ ", både långa och korta. Samt 3" rutor skurna på diagonalen till trianglar av många olika ljusa scraps.
De korta bitarna bör vara runt 10" (iaf de som är mitten, de längre upp kan vara lite kortare),  sy ihop de korta bitarna i varierande färger 6 och 6 och pressa ut sömmarna
Längst upp ungefär i mitten sys en ljus triangel fast.
Pressa upp de ljusa trianglarna
Ta sedan en 6" linjal och skär rent.

Nu är ett block klart ;)


De långa remsorna sys ihop 3 och 3
Sedan skurit dem i trianglar, jag har tagit med marginal, känner inte att gör så mycket med spill eftersom jag arbetat med scraps, tycker det är tristare om jag skurit för smått, det är onödigt spill i min värld ;)
Långa spetsen är ca 10". Har sedan sytt på en ljus trianel längst upp.

Sedan sytt ihop dem två och två,

Rensär sedan på samma sätt som ovan. Sy ihop blocken 4 och fyra till stora block. Sy sedan ihop 5 rader med fyra stora block i varje, raderna sys sedan ihop till en topp!
Kommer nog inom kort ge ett förslag på bård .....
Tänk vad härligt det känns att sy en hel stor quilt av bara scraps!! Tror jag ska börja planera en till ;)

23 kommentarer:

  1. Scrapstäcken är de finaste tycker jag! Det blir en härlig massa tyger och ett riktigt lapptäcke.

    SvaraRadera
  2. Sååå himla snygg , tack för för att du delar med dej Lizzan :)

    Kram o ha de bäst

    SvaraRadera
  3. Vad du är duktig på att göra färdigt dina kviltar och fina blir de... mina blir liggande halvfärdiga i nån låda och det är ju väldigt onödiga scraps det!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig top du sytt av rester. Bara så läcker.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för det fina mönstret. Skall provas!

    SvaraRadera
  6. Jag bara njuter av mångfalden av tyger!!!
    Kul att se hur du gör.
    Så gör inte vi, men det finns många "vägar som bär till Rom".
    Kram på lördagskvällen!

    SvaraRadera
  7. Så härlig kvilt du fått till av scraps!! kram Veronica

    SvaraRadera
  8. Härlig scrapskvilt! Tänk vad fint det blir av sådant som man nästan slängt :-9 kram

    SvaraRadera
  9. Superläcker Lizzan!
    Grattis till härligt täcke!
    kramar Linnéa

    SvaraRadera
  10. Skitläckert!!! (om man nu får skriva så) Det var en härlig topp du fått ihop.
    Kram

    SvaraRadera
  11. En jättehärlig scrapstop. Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Den är bara så läcker!!
    Och tack för beskrivningen. Skall jag definitivt testa då jag kommer hem igen.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  13. Helt underbart! Detta är ju tanken med kviltar från början; ta tillvara spillbitar av tyg. Det är så vackert, och jag blir mäkta inspirerad att göra ett liknande själv.

    SvaraRadera
  14. Så snyggt och som sagt för varje scraptäcke man ser så blir man lika sugen på att sy ett själv!

    SvaraRadera
  15. Snygg, den blir skön att krypa under när kvällarna blir mörkare o mörkare.
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Vekligen fin kvilt och enkel och fin beskrivning.Tusen tack för titt och tips.

    SvaraRadera
  17. Jättefint! Tack för ett smart mönster! Kram

    SvaraRadera
  18. Å vad fin den blev. Det blir underbart vackert med bara rester.

    SvaraRadera
  19. Hur snygg som helst!! Kram, Gunilla G

    SvaraRadera
  20. Läckert! Tack för beskrivningen. Kram

    SvaraRadera
  21. Härligt härligt!! Supergilla! KRam Jenny

    SvaraRadera
  22. Scrapstäcken är det finaste som finns!

    SvaraRadera