söndag 8 april 2012

Ibland undrar jag....

...vad det är som får folk att ta sig rätten att döma andras handlingar och sätt att leva utan en aning om den bakomliggande orsaken. Missbrukaren ryggar vi gärna tillbaka inför för det vet vi ju hur opålitliga de är, dessutom har de ju svag karaktär eftersom de inte kan sluta droga, för vill man så kan man. Den hemlöse har också gjort fel val här livet, och får på nått sätt skylla sig själv..... Är det så enkelt?? Är allt svart eller vitt?? Eftersom jag inte har en ingen aning vad som gjort att någon hamnat i missbruk eller står utan bostad så har jag inte heller någon rätt att döma. Däremot är de värda min respekt, jag skulle inte klara att leva deras liv ens en dag!!
Kommer allt för väl ihåg den anonyma person som ansåg sig ha rätt att döma mig för att jag fotograferade Igelkotten utan att se till att den fick komma in i värmen. Den personen dömde utan att ha en aning om att jag älskar både djur & människor och gör mitt bästa för att hjälpa den utsatte, men saknar kunskap om hur Igelkotten lever sitt liv. Dessutom var det på min lunch som inte är alltför lång och att mitt jobb då var att göra mitt bästa för att hjälpa utsatta människor och kanske dessutom rädda ett liv..........
Nån enstaka gång har jag tittat på nått avsnitt i dessa otaliga serier som blottar vilket elände vissa människor försatt sig i, syftar på till exempel Lyxfällan, Rent hus, Arga Snickaren och så vidare... Många sitter hemma i sin soffa och gottar sig i vilket elände andra satt sig i och jag antar att det får dem att må bättre eftersom deras eget liv är så mycket bättre....Jag sitter mest och nästan gråter över hur deras öde kablas ut i folks vardagsrum.
En annan sak som folk älskar att dömma ut så är det Facebook, har mest träffat på de som valt att inte vara med och hur de mässar över hur folk blottar sina liv till allmän beskådan. Att de med Facebook saknar mening i sitt liv och så vidare. Har hört dem som varit väldigt hårda motståndare. Jag älskar Facebook och tycker att det berikar mitt liv och ger mig kontakt med så härlga människor. Jag respekterar de som inte vill vara med eller synas på sociala medier, var ska då inte de kunna respektera mitt val?? Jag tycker att det är härligt med att vi människor är och tycker olika!! 

Visst jag är ingen supermänniska som har full förståelse för allt och alla, men jag jobbar på det. Istället för att säga att jag ogillar folks beteende så har jag börjat tänka på att jag förstår inte hur de kan bete sig som de gör. för det är ju just det, jag förstår inte för jag går inte i deras skor, lever inte deras liv och kan då faktiskt inte förstå......

12 kommentarer:

  1. Något av en supermänniska är du Lizzan! Du vet också att det inte går att hjälpa den som inte vill bli hjälpt. Det är ju först när den drabbade själv vill som hjälpen fungerar... och då finns du och dina likar där och stöttar. Jag har sett det du skriver om... utan att kunna hjälpa... under lång tid. Så jag vet vad det gör med människor.
    Angående igelkotten så är du helt utan skuld... glöm det som hände. Den klarade sig nog i nåt varmt ställe den hittat... annars hade den sovit sin vintersömn!
    Kram till dig modiga människa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar ;) Jag har släppt Igelkotten, det gjorde jag dagen efter, men jag kände att det var ett bra exempel på hur lätt det är att klampa in och såra människor utan att bry sig om att ta reda på fakta....
      Kram Lizzan

      Radera
  2. Ja, vilka är vi att döma?
    "Den som är fri från skuld kastar den första stenen"!!!
    Det är många tankvärda saker du tar upp.
    Jag klarar inte av att se de där programmen som du nämner. Vi väljer inte alltid att ha det som vi har.
    Att sitta på "höga hästar utan att kunna se skogen för alla träd" är nog en fälla som vi alla kan ramla in i, men jag hoppas att jag kan leva efter den devisen som jag alltid haft:
    -Leva och låta leva!!!
    Gott att du tog bladet från munnen och dryftar lite tankar!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Du är underbar att sätta ord på tankar, jag håller med dig till fullo...
    Kram

    SvaraRadera
  4. mycket tänkvärda ord du ger oss andra. Visst är det så att ingen annan vet varför man har hamnat snett som man säger. Många människor har det otroligt tufft i dagens samhälle, räcker med att bli sjuk en längre tid så kan allt gå åt skogen. Håller verkligen med dig att inte döma andra människor innan man vet varför de har det som de har det. Personen som skrev till dig om igelkotten har nog inte förståt vad djuren gör utan att vi ser alla igelkottar eller vad det nu kan vara för art som är ute i naturen. De flesta klarar sig själva utan att vi människor ska blanda oss i för mycket. En Glad Påskhälsning till dig från en som inte har någon egen hemsida. Men jag läser ofta din för den är mycket tilltalande. Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Många tänkvärda ord och fina foton!
    kram

    SvaraRadera
  6. Mycket tänkvärda ord.
    Vi väljer ju inte alltid att hamna i elände men tyvärr så ser ju många människor ner på de som inte fixar ett vanligt "svensson liv".
    Min man jobbar med männniskor på livets skuggsida han har jobbat med dettta på olika platser i landet de senaste 25 åren. Och tyvärr så blir klimatet hårdare för dessa våra vänner.
    Maria i Falun

    SvaraRadera
  7. Man väljer inte vilka vändningar livet ska ta alla gånger. En del går bra, andra mindre bra. Att det inte alltid blir som man har tänkt sig har man ju fått lära sig!
    Jättefina bilder! Vad använder du för objektiv?
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar... Till mina mossbilder och även blombilder använder jag ett macroobjektiv, manuell fokus och bländarprioritet.
      Kram

      Radera
  8. Fina ord, fina tankar, fina bilder. Hoppas du haft en bra påskhelg!! Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Tänkvärda ord. Jag förstår inte alltid varför vissa gör som de gör men det är inte min sak att döma.
    Kram

    SvaraRadera